FANDOM

Każde martwe marzenie. Opowieści z meekhańskiego pogranicza
Kazdemartwemarzenie
Okładka
Data wydania 28 listopada 2018
Typ Powieść
Poprzednia Pamięć wszystkich słów. Opowieści z meekhańskiego pogranicza
Następna ???
Każde martwe marzenie to piąta cześć cyklu i trzecia powieść serii Opowieści z meekhańskiego pogranicza Roberta M. Wegnera

Każde martwe marzenie zostało nominowane w 2019 roku do:

  • Śląkfy (nagrody Śląskiego Klubu Fantastyki),
  • Nagrody Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla za rok 2018,
  • Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego.

Opis Wydawnictwa Powergaph

Deana d’Kllean, niegdyś Pieśniarka Pamięci i mistrzyni miecza, a dziś rządząca pustynnym księstwem wybranka Boga Ognia, stoi na progu wojny. Powstanie niewolników, które wybuchło u południowych granic państwa, zatacza coraz szersze kręgi.

Genno Laskolnyk wraz ze swoim czaardanem wolnych jeźdźców wpada w sam środek wojny. Czego szuka wśród niewolników, którzy postanowili zrzucić jarzmo krwawych panów?

Tymczasem tysiące mil na północ Czerwone Szóstki trafiają na tajemnicę, która pochłonęła już niejedną ofiarę. Czy odwaga górali ocali im życie?

Meekhan spływa krwią i wydaje się, że nic już nie powstrzyma płomienia, który ogarnia Imperium.

Streszczenia poprzednich tomów

Wszystkie streszczenie można pobrać ze strony wydawnictwa Powergraph w formatach epub i mobi. Dostępne są także na oficjalnej meekhańskiej stronie: http://meekhan.com/streszczenia/

Fabuła

Kazdemartwemarzenie UWAGA!

Spoilery z 5. tomu Każde Martwe Marzenie!

Borehed postanawia sprawdzić, czemu Pani Lodu przedłuża zimę, doprowadzając do śmierci głodowej jego rasę. W tym celu namawia dobrego znajomka Kennetha na małą wycieczkę na zamarznięte jezioro. Kenneth zabiera ze sobą Szczury i Laiwę, którzy zepsuli mu humor przed południem. Szósta Kompania Szóstego Pułku pakuje się na sanie i wjeżdża na lód. Tam wkurzona Anday'ya toczy zaciekły bój z dziwnym czarnym kształtem. Jezioro pęka, zdesperowany Kenneth rozkazuje swoim ludziom wjechać na czarne coś saniami i w ten sposób ratuje niemal wszystkich od utonięcia. Okazuje się, że kompania znajduje się na pokładzie okrętu płynącego na wschód. Kenneth stracił 8 ludzi, sanie i część psów. Rozpoczynają penetrację szczelin i pokładów, odnajdują Boreheda, a podczas wspinaczki atakują ich potwory.

Tymczasem dobry ziomek Ouma, Bitewny Altsin, bierze na siebie zadanie zbadania zamarzniętych cmentarzy na północy. W tym celu pali kilku nieszczęśników, przeprowadza testy podgrzewanego habitu, aż w końcu trafia do obozu aherów, gdzie w zamian za martwego niedźwiedzia dostaje łódkę i trochę futer. Altsin udaje się w pościg za czarnym statkiem, który tak zdenerwował Panią Lodu i podczas drzemki słyszy modlitwy skierowane do cząstki boga, którą objął. Ratuje dwóch Górskich Strażników i zbliża się czółnem do statku. Kennethowi przedstawia się jako Żołądź i po zdaniu testu na tolerancję gorzałki schodzi wraz z Czerwonymi Szóstkami pod pokład - czworo ludzi Kennetha zostało wciągniętych do wnętrza statku przez stwory. Altsin daje się podejść i przy pomocy topora oraz gołych dłoni rozwala drzwi oraz kilka potworów. Kenneth nabiera respektu, gdy widzi gniazdo stworów i stosuje się do rady "czarownika". Altsin zabiera porucznika na rotundę, gdzie znajduje się miejsce narodzin Czarnej Perły. Tam opowiada niewesołą historię Wojen Bogów, zniszczenia Księgi, Drzewa Życia i skomplikowanych relacji pomiędzy Nieśmiertelnymi a Niechcianymi. Następnie okręt wysadza Szóstki i Szczury na brzegu (gdzie zostają aresztowane), a Altek proponuje Borehedowi przekwalifikowanie aherów na żeglarzy.

Cesarz, Suka, Pierwszy i Trzeci Szczur bawią się na starej rzeźbie w rozstawianie kolorowych figurek. Cesarz wysłuchuje raportów o sytuacji na Wschodzie, gdzie plemiona Sahredey i Wozacy Verdanno zawiązali sojusz przeciwko Żółtemu Namiotowi. Wszyscy przekonani są, że Key'la nie żyje i usypali jej pomnik. Pierwszy Szczur otrzymuje meldunki i planuje ruchy wywiadu, podczas gdy Trzeci robi wszystko, by nie dostać zawału przez cesarza. Okazuje się, że władca Imperium Meekhańskiego pojął za żonę panią Ogarów. Cesarz rozkazuje ściągnąć Laskolnyka do stolicy, odnaleźć Kennetha i Szóstki wraz z Laiwą, uspokoić ruchawki w Ponkee-Laa, pilnować Stepów, aherów, handlu, gildii, a na dodatek Uroczysk. Gdy Drugi Szczur zawiadamia o potworach wychodzących z Uroczyska w centrum Meekhanu, cesarz bierze wojsko i jedzie na pomoc. 

W Mroku Key'la zaprzyjaźnia się z plemieniem czterorękich vaihrów, ratuje Kocyka przed śmiercią i uczy się walki, przykuta łańcuchem do chłopca bez duszy. Olbrzymy idą na wojnę do Doliny Żalu, gdzie przyktuy jest ich bóg. Key'la uwalnia boga, tworząc tym samym wyrwę w Mroku, przez którą przeprawia się Matka i jej legiony. 

Na Dalekim Południu Genno Laskolnyk prowadzi 8 wyjątkowych szczęściarzy z czaardanu w samo serce niewolniczej armii. Kailean ma okazję poznać Krwawego Kahele, wodza meekhańskiej hordy, któremu towarzyszą Wozak oraz były dowódca Błyskawic. Lea podpada, gdy czarnoskóry niewolnik przedstawia się generałowi. Okazuje się, że Kahele chce zdobyć miasto Pomwe. Gdy w środku nocy atakują ich Geghijczycy, czaardan pomaga pokonać ogniowych magów nieprzyjaciela. Jednocześnie Genno wysyła pismo z prośbą o audiencję u Deany.

Pani Oka Agara, nowa władczyni Białego Konoweryn, zatrudniła 3 Issarki do szkolenia Domu Kobiet w walce bronią. Deana jest w 4. miesiącu ciąży i usiłuje nie zwariować na grzbiecie białego słonia, gdy przejeżdża przez miasto. Jednocześnie Deana organizuje siatkę szpiegowską złożoną z bibliotekarzy po tym, jak ród Trzcin zwrócił się przeciwko rodowi książęcemu. Gdy Kahele zwraca się ku Pomwe, Pani Oka nie ma wyjścia i zbiera naradę. Truciciel, Wielki Kohir Dworu, pierwsza nałożnica oraz przywódcy Bawołów i Słowików dowiadują się, że nie mogą lekceważyć meekhańskich niewolników po starciu z Geghijczykami. Deana zbiera 35 tys. wojska (w tym najemników i słonie) i rusza ku Pomwe. Ludzie Krwawego Kahele za wszelką cenę chcieli zdobyć miasto, ale gdy ocalali Geghijczycy schronili się za murami, Kahele skierował armię ku wąskiemu przejściu na bagnach, gdzie Deana jest zmuszona wydać mu bitwę. Piechota odpiera meekhański młot, ale konnica ma problem z rozwaleniem taboru skonstruowanego przez Wozaka. Wówczas do akcji wkraczają posiłki geghijskie. W trakcie rzezi dochodzi do narodzin ana'boga i Samiy, książęcy kornak, staje się awenderi Agara i staje do walki z ana'bogiem, aktywując Uroczysko. Genno i jego ludzie ratuję Deanę. Armia Białego Konoweryn w sile 10 tys. cofa się ku miastu.

Z Uroczysk spada na świat deszcz szarego popiołu, a Yatech zabiera Kanayoness zamelinowaną w dziupli w Ponkee-Laa.